Mutasd meg a rendszerdokumentációdat, megmondom milyen vagy!
Már csak néhány hét és véget ér a nagy átállás időszak, azaz elérkezik az ISO 9001:2015 szabvány szerinti rendszerek átdolgozásának szeptemberi határideje.
Ha a KSH szakemberei lennénk és egy ilyen intézetben dolgoznánk, biztonsággal kijelenthetnénk, hogy szakmai pályafutásunk egyik legizgalmasabb időszakát éljük, hiszen mérhetetlen mennyiségű adat zúdul ránk régi, elmúlt időszaki és jelenlegi partnerkörünktől. E három időrendi stáció valóban három viselkedés típust is meghatároz és jól körülír.
Hány éves vagy? Mióta működtetsz rendszert?
Az első csoportba soroljuk azokat a nagyon régi ügyfeleinket, akik a ’90-es években kezdték meg minőségirányítási rendszerük kiépítését, amelynek auditálása is még a ’90-es években történt meg.
Az előző cikkekben már többször kitértünk arra a szegénységi bizonyítványra, hogy agyilag és tevékenységileg mennyire ellustult némelyik tanácsadó cég és auditor, mert bár közel 20 éve átadtuk nekik partnerünket, hogy őrködjenek közösen az általunk kialakított minőségirányítási rendszer működésén, ez annyira jól sikerült, hogy a mai napig nem változtattak rajta semmit. Megértjük, hogy a lustaság egy komoly rendező elv, de el is csodálkozunk azon, így hogy maradtak életben. Miért nem kellett lekezelniük az elmúlt időszak technológiai és szervezeti változásait? Most, hogy újra kézbe kaptuk őket és leülünk a régi / új ügyvezetéssel, alapjaiból kell felépítenünk a mögöttünk hagyott évek elmaradásait, az új kihívásokat és a vevői elvárásokat. Megszenvedtük, bár kijelenthetjük, meg is kértük az árát, mert ezeknél a cégeknél a napi tanácsadói díjunkat be kellett szorozni a hülyeség-faktorral. De túlvagyunk rajta, megint szeretjük egymást és ha elfogadták a tanácsunkat, messzire elzavartuk a régi tanúsítót és átadtuk az új, a kor szelleme szerint műveltebb auditáló kollégáknak.
A koravének!
A 2000-es években felkészített és az előzőekben leírtakhoz hasonló személyiségjegyekkel, rendelkező auditálóknak átadott ügyfeleink viselkedése már más. Büszkék, hogy évtized(ek) óta rendszert működtetnek, de látszik az is, mennyire haszontalan próbálkozása volt a szabványt frissítőknek a 2000-es évek ISO 9001 szabványának kozmetikázása, mert nem jelentett újdonságot és nem illeszkedett az akkori, azaz a XX. századi technikai és szervezeti elvárásokhoz. Nagyon sok akkor befejezett munkánkra nem gondolunk vissza szívesen, mert nehezen lehetett a konfekcionált „egyenszabványban” gondolkodókat rákényszeríteni a CONTROLL Zrt. munkáját alapvetően meghatározó „úri szabászatra”, azaz a méret- és nagysághelyes irányítási rendszer kialakításra. Ugyanakkor sok barátunk van ebből az időszakból is, hiszen közös erőlködéssel úgy tartottuk életben a belső folyamatokat, hogy lényegesen túlléptünk az ISO 9001 szabvány akkori pongyola megfogalmazásain és gyenge audit követelményein.
Frissek, újak – a mai szerelmeink!
2010-től fordult a kocka, amikor egy jelentős gazdasági mélyrepülést követően az élni akarók száma egyre inkább utat és teret követelt magának. A tanácsadó cégek is – köszönhetően a rossz üzleti környezetnek és a kevés tartaléknak (pénzügyi és szellemi) – tömegesen írták ki falukra, hogy befejezték. Mi, CONTROLL-osok mindkét jelenséget örömmel fogadtuk, mert végre az 1-2 fős tanácsadó betéti társaságok világát felváltották a komolyabb, nagyobb szakmai ismerettel rendelkező cégek. Bár szokatlan a mai napig is, hogy nem a régmúltban megismert klasszikus konkurenciával küzdünk egy-egy (köz)beszerzési eljárásban, hanem amerikai és német cégekkel, akiket inkább könyvvizsgálóként és menedzsment tanácsadóként ismert meg a világ, de hát nem kell nekünk ezen csodálkozni, illeszkedni és alkalmazkodni kell ehhez. Egy biztos, azok a cégek, akik 2010. után adtak megbízást irányítási rendszerük kidolgozására, sokkal életrevalóbbak, mert van határozott elképzelésük arról, milyent tevékenységgel és milyen profit szintre akarják működésüket fejleszteni. Ezért is örömteli az ISO 9001:2015 szabvány megjelenése, hiszen tartalmában már a XXI. század irányítási kihívásait és feladatait fogalmazza meg, így ezeknek a cégeknek és különösen tulajdonosaiknak könnyen olvasható tanulmányt jelentenek.
Ezért is biztatunk mindenkit, aki kapcsolatba kerül velünk, hogy ahogy a sportolóknak szokták mondani: vegyél egy nagy levegőt, állj fel a rajtvonalra és elsütjük közösen a startpisztolyt! A célba érve közösen fogunk majd csodálkozni a kiváló köridőn, a megdöntött csúcsokon!